دسته‌بندی نشده

کاغذ گلاسه چیست؟ انواع کاغذ گلاسه + کاربرد

توسعه و پیشرفت تکنولوژی، در هر زمینه ای تأثیرگذار است و صنایع مختلف به آن وابسته هستند. صنعت چاپ یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان به شمار می‌آید که زیرمجموعه های زیادی دارد. از چاپ کتاب و دفتر تا تولید محصولات سرگرم کننده؛ همگی بخشی از صنعت چاپ را در بر می‌گیرند. در این بین کاغذ گلاسه از پرکاربردترین محصولات در چاپ و تبلیغات است که استفاده‌های متعددی دارد. در ادامه مقاله کاغذ گلاسه چیست؟و کاربردهای آن با ما همراه باشید.

مراحل تولید کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه نوعی کاغذ است که تفاوت‌هایی مهم با کاغذ تحریر دارد. این کاغذ به گونه ای طراحی شده است که یک لایه اضافه روی آن قرار گرفته و این لایه از خاصیت براق بودن و شفافیت برخوردار است. در این لایه از مواد مختلفی استفاده شده تا سطح کاغذ گلاسه کاملا صاف و بدون ناهمواری باشد. پس از قرارگیری این لایه روی کاغذ، کیفیت چاپ در این کاغذ به سادگی قابل مشاهده است. از مواد تشکیل دهنده اصلی لایه روی کاغذ گلااسه، می توان به نشاسته، پلاستیک و… اشاره نمود.

تفاوت کاغذ گلاسه و کاغذ تحریر

کاغذ تحریر کاغذی ساده و پرکاربرد است که به طور معمول در کتاب‌ها، ست مدیریتی تبلیغاتی و بسیاری از محصولات چاپی، دیده می شود. این نوع کاغذ از موادی تشکیل شده است که یک بافت چندلایه و نازک را به صورت صاف نمایش می‌دهد. تفاوت اصلی کاغذ گلاسه و کاغذ تحریر، لایه روی کاغذ گلاسه است که فرایند چاپ روی کاغذ گلاسه را متفاوت می‌‌سازد. لایه روی کاغذ گلاسه، به عنوان محافظ کاغذ عمل کرده و نحوه پخش جوهر روی کاغذ به یک اندازه تنظیم می‌کند.

انواع کاغذ گلاسه؛ ویژگی و کاربرد

کاغذهای گلاسه دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر یک از آن ها در بخشی از صنعت چاپ کاربرد دارند. به طور کلی سطح صاف کاغذ گلاسه، این کاغذ را به بهترین گزینه برای تولید محصولات چاپی مانند کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی تبدیل کرده است. البته انواع این کاغذ از قیمت‌های متفاوتی برخوردار است و با توجه به محصولات چاپی، قیمت سالنامه 1403 و… تغییر می‌کند. کاغذهای گلاسه بر اساس دو ویژگی اصلی به دسته های گرماژی و سطحی تقسیم می‌گردند که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

انواع کاغذ گلاسه بر اساس سطح

کاغذهای گلاسه به دلیل وجود لایه محافظ ترکیبی از نشاسته و پلاستیک، از درخشش بالایی برخوردار هستند و شفافیت بالایی را هنگام مشاهده به نمایش می‌گذارند. این کاغذها بر اساس میزان درخشندگی و براق بودن به دو نو کاغذ گلاسه مات و کاغذ گلاسه براق تقسیم شده که در ادامه این دو نوع گلاسه  را به شما معرفی می‌کنیم.

کاغذ گلاسه مات

این نوع کاغذ در مراحل تولید، از لایه محافظ نازک‌تری تشکیل می‌گردد. به همین دلیل تا حدی شباهت این نوع گلاسه به کاغذ تحریر ملموس است. البته بهتر است بدانید از نظر درخشندگی تفاوت زیادی در این نوع با گلاسه براق دیده نمی‌شود اما سطح این گلاسه تا حد زیادی شبیه به کاغذ تحریر است. کاغذ گلاسه مات در بسیاری از محصولات چاپی، سفارش سررسید و کتاب های مصور ، قابل استفاده است.

کاغذ گلاسه براق

کاغذ گلاسه براق نوعی دیگر از کاغذ گلاسه است که از شفافیت و درخشندگی بالایی برخوردار است. به همین دلیل این گونه کاغذ در چاپ تصویر،کاتالوگ و صفحات ابتدایی و انتهایی سالنامه استفاده دارد. در این نوع گلاسه، محافظ لایه ای ضخیم‌تری استفاده شده است و این نوع کاغذ نسبت به گلاسه مات و کاغذ تحریر، مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارد.

انواع کاغذ گلاسه از نظر گرماژ

اصطلاح گرماژ در اصل واژه ای برگرفته از صنعت چاپ کاغذ در جهان است که به جرم و وزن کاغذ اشاره دارد. این جرم بر اساس فرمولی با واحد گرم بر سطح متر مربع محاسبه شده و هر یک متر مربع کاغذ 80 گرم جرم دارد. مهم‌ترین معیار در سنجش گرماژ کاغذ به ضخامت و مقاومت آن نسبت به شرایط محیطی اشاره دارد و به صورت مستقیم در قیمت محصولاتی مانند قیمت سررسید وزیری و سررسید 1403 مؤثر است. کاغذهای گلاسه در گرماژهای متفاوتی از 80 تا 350 گرم تولید و با توجه به نوع محصول چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای کاغذ گلاسه

استفاده از کاغذهای گلاسه مانند کاغذهای تحریر، در چاپ بسیاری از هدایای تبلیغاتی کاربردی نظیر سررسید، تقویم رومیزی، مجله و… رایج است. بی شک کیفیت چاپ در کاغذهای گلاسه، در مقایسه با کاغذهای تحریر بالاتر است و این گونه کاغذها کیفیت و زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارند. در ادامه مهم ترین محصولات چاپی که با استفاده از کاغذ گلاسه تولید می شوند را به شما معرفی می‌کنیم.

چاپ کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ لیستی از محصولات یا خدماتی است که توسط کسب و کارها ارائه می‌گردد. بروشور نیز نوعی کتاب کوچک است که تبلیغات به صورت یک راهنما روی صفحات آن درج شده است. پخش بروشور و کاتالوگ، روشی مناسب برای تبلیغات و جذب مشتریان جدید به حساب می‌آید. این دو محصول، از پرکاربردترین محصولات برای تبلیغات در سراسر جهان به شمار می روند. به همین دلیل برای بالا بردن وضوح و زیبایی تصاویر روی کاتالوگ و بروشور ، کاغذ گلاسه بهترین گزینه است.

چاپ سررسید

هر سال، بسیاری از کسب و کارها اقدام به چاپ سررسید و سالنامه اختصاصی خود می کنند. به طور کلی محبوب‌ترین کاغذ برای چاپ سررسید، کاغذ تحریر سفید یا کرم است. اما در بخش‌هایی از سررسید رقعی و اروپایی مانند لت گلاسه ای که در صفحات اول یا پایانی سررسید 1403 قرار دارند، کاغذ گلاسه کاربرد دارد. اما بهتر است بدانید آستر بدرقه سررسید نیز دارای کاغذ تحریر 120 گرمی است. لت گلاسه بهترین گزینه برای تبلیغات سازمانی در ابتدای سالنامه است و جزئیاتی محصولات و خدمات یک مجموعه را به نمایش می‌گذارد.

چاپ انواع تقویم

تقویم‌ها بهترین ابزار برای کسب اطلاع از رویدادها و برنامه ریزی روزانه به حساب می‌آیند. در چاپ بیشتر مدل‌های تقویم، از کاغذهای گلاسه استفاده می شود تا جزئیات تقویم و تصاویر پشت صفحات به خوبی نمایش داده شود. پرطرفدارترین نوع تقویم، تقویم رومیزی است که ادارات و شرکت‌ها، هر سال به صورت اختصاصی آن ها را سفارش می‌دهند تا به عنوان هدایای تبلیغاتی به کارمندان و مشتریان تقدیم کنند.

چاپ مجله و کتاب

پرکاربردترین نوع کاغذ برای چاپ کتاب، کاغذ تحریر است. با این حال در بسیاری از موارد، از کاغذهای گلاسه در جلد و صفحات داخلی کتاب ها استفاده می‌گردد. از طرفی بیشتر مجلات نیز دارای صفحاتی از جنس کاغذ گلاسه هستند. گرچه در این مورد کاغذ گلاسه مات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین کاغذ کرافت و دیگر کاغذهای چاپی نیز مورد کاربرد است.

چاپ پوستر

یکی از مهم‌ترین محصولات چاپی که به کاغذ گلاسه نیاز دارد، پوستر است. پوسترها می‌توانند دارای موضوعاتی تبلیغاتی مانند برگزاری رویداد، خدمات کسب و کار، فیلم و تئاتر و… باشند. به همین دلیل شفافیت و کیفیت بالای تصویر در چاپ پوستر اهمیت بالایی دارد. از این رو کاغذ گلاسه بهترین گزینه برای چاپ پوسترها در ابعاد مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *